Wizyta w Saint Maximin i La Sainte-Baume


Valerie Barrow i jej mąż John spędzili koniec września, cały październik i początek listopada 2010 r. podróżując przez Zjednoczone Królestwo, Francję i Egipt. Poniżej Valerie przedstawia ich wizytę w regionie Saint-Maximin la Saint-Baume, gdzie Maria Magdalena mieszkała po ucieczce z Egiptu. Tutaj od czwartego wieku ciągle znajdował się klasztor, w którym pielęgnowano pamięć (i relikwie) Marii Magdaleny.

 

Map of Saint-Maximin la Saint-Baume Region

Mapa regionu Saint-Maximin la Saint-Baume.

Kliknij na nią, by obejrzeć mapę w większej rozdzielczości

 

Obszar ten jest znany z formacji geologicznej zwanej masywem, która odegra pewną rolę w historii, którą opowiemy. Z odkryć archeologicznych wiadomo, że region ten był ośrodkiem religijnym już około 3000 lat temu. Wyjaśnieniem jest obecność od czasów prehistorycznych w tym miejscu olbrzymich zasobów wody zasilanych wszystkimi rzekami regionu. Rozwinęły się tu pogańskie kulty poświecone bogini  płodności. Niektórzy historycy wierzą, że w czasach obecności Celtów od czwartego wieku p.n.e. tutejsze lasy nawiedzali „Druidzi.”

 

Geological formation known as Massif at Sainte-Baume

Geologiczna formacja znana jako Masyw w Sainte-Baume

 

Saint-Maximin, atrakcyjne miasto targowe, leży 300 metrów nad poziomem morza i jest otoczone plantacjami winogron. Osłaniają je trzy wielkie łańcuchy górskie:  Mont (Góra) Aurelien, Mont Sainte Victoire i Massif (Masyw) Sainte Baume.

To starożytne miasto, pierwotnie galijsko-rzymskie, położone na północny wschód od Marsylii i Camargue, sławę zawdzięcza w znacznym stopniu swojej historii naznaczonej tajemniczą i legendarną Marią Magdaleną.

 

Basilica of St Mary Magdalene surrounded by the Royal Convent

Bazylika Św. Marii Magdaleny otoczona Królewskim Klasztorem

 

Szczątki tej świętej zostały tu odkryte w 1280 r. w krypcie datowanej na czwarty wiek naszej ery i odtąd przechowywane w prostym miejscowym kościele. Później, aby pomieścić ciągle rosnący napływ pielgrzymów, Charles II z Anjou, hrabia Prowansji i bratanek Saint Louisa zarządził, z błogosławieństwem papieża Bonifacego VIII (1294–1303), budowę Bazyliki Świętej Marii Magdaleny i, w tym samym miejscu, klasztoru.

 

Original plan of the Basilica of St Mary Magdalene showing the location of the crypt

Pierwotny plan Bazyliki Św. Marii Magdaleny z zaznaczonym położeniem krypty.
Budowa bazyliki nigdy nie została ukończona z powodu plagi Czarnej Zarazy
w XIV w., dlatego wejście do bazyliki ma niewykończony front

 

John Barrow standing in front of the Basilica of St Mary Magdalene; the unfinished front is visible

John Barrow przed Bazyliką Św. Marii Magdaleny;

widać niewykończoną ścianę frontową

 

John i ja jesteśmy zachwyceni możliwością zamieszkania w Królewskim Klasztorze, kiedyś zajmowanym przez mnichów Dominikanów, a obecnie przekształconym w wygodny hotel i restaurację.

 

View of the Dining Room of the Royal Convent at Saint-Maximin

Widok na  Salę Obiadową w Królewskim Klasztorze w Saint-Maximin.
Zwróćcie uwagę na orba na tle bukietu róż, u góry z prawej strony

 

A Dominican monk overlooks the menu in the dining room of the Royal Convent

Mnich Dominikanin spogląda na menu w jadalnym pokoju Królewskiego Klasztoru

 

Zaraz potem poszliśmy na zwiedzanie wspaniałej Bazyliki, która znajduje się dosłownie po sąsiedzku. Wiedziałam, że szczątki Marii Magdaleny są przechowywane w krypcie, dlatego już nie mogłam się doczekać obejrzenia ich.

 

Entrance to the Basilica of St Mary Magdalene at Saint-Maximin

Wejście do Bazyliki Św. Marii Magdaleny w Saint-Maximin

 

Akurat po naszym przyjeździe kryptę zamknięto, gdyż odbywała się uroczystość bierzmowania dzieci. Postanowiliśmy zaczekać na zakończenie ceremonii (która trwała około godziny).

 

Confirmation Mass was taking place in the Basilica of St Mary Magdalene at Saint-Maximin

Msza z bierzmowaniem w Bazylice Św. Marii was Magdaleny w Saint-Maximin

 

The High Altar in the Basilica of St Mary Magdalene at St Maximin

Główny ołtarz w Bazylice Św. Marii Magdaleny w Saint-Maximin

 

Gdy czekałam na otwarcie krypty po bierzmowaniu, tknęło mnie, by podejść do pokazanego niżej zdjęcia w katedrze, Trylogii. Istnieje przekonanie, że przedstawia ono duchy trzech Marii.

 

Trilogie, depicting the spirits of the Three Marys at the Basilica of St Mary Magdalene at Saint-Maximin

Trilogie (fr. trylogia), wyobrażająca duchy trzech Marii

w Bazylice Św. Marii Magdaleny w Saint-Maximin

 

 

Krypta

View of the Crypt at the Basilica of St Mary Magdalene at Saint-Maximin

Widok na kryptę w Bazylice Św. Marii Magdaleny w Saint-Maximin


Gdy otwierają kryptę, proszę o pozwolenie zrobienia zdjęcia relikwiarza Marii Magdaleny z jej czaszką w środku (patrz historia otrzymana od ducha Jehanne d'Arc). Pytam mojego mentora, czy jest to rzeczywiście ona. On odpowiedział:

„Rzeczywiście jest, moja droga. Wszyscy w końcu rozpoznali ją i błogosławili za jej pracę. Rozpoznali ci, którzy rozumieją i wiedzą od źródła, z którego ona przyszła.


Valerie's photo of the Shrine in the Crypt at the Basilica of St Mary Magdalene at Saint-Maximin

Zdjęcie Relikwiarza w Krypcie wykonane przez Valerie
w Bazylice Św. Marii Magdaleny w Saint-Maximin

 

Zdjęcie, które masz - JEST- nadzwyczajnym światłem, moja droga, dlatego nie podawaj go w wątpliwość. Jest ono na potwierdzenie twojej obecności, a ona jest bardzo zadowolona, że cię tam widzi. Zrozum, że jej duch nie jest tylko w tej krypcie, ale jest wszechobecny – i pójdzie z tobą do górskiej groty.”

 

Notice at the Shrine in the Crypt at the Basilica of St Mary Magdalene at Saint-Maximin
Informacja przy Relikwiarzu w Krypcie
w Bazylice Św. Marii Magdaleny w Saint-Maximin



Treść napisu na powyższym  zdjęciu:

Relikwiarz Marii Magdaleny

Relikwiarz ten zawiera czaszkę, która, według oficjalnych badań wykonanych w 1974 r., „należy do kobiety w wieku około 50 lat, typu śródziemnomorskiego.” Tradycja przypisuje ją Marii Magdalenie. Ten relikwiarz zawiera także kryształową tubę, „Noli Me Tangere,” w której znajduje się kawałek „skostniałej substancji,” która została oderwana z czoła czaszki podczas inwentaryzacji w 1780 r. Według tradycji jest to kawałek skóry z głowy Marii Magdaleny, którego dotknął Chrystus w czasie swojego zmartwychwstania, mówiąc do niej: „Nie dotykaj mnie, jeszcze nie odszedłem do mojego ojca.”

Czaszka jest częścią kości odkrytych w ziemi krypty przez  Charlesa II z Anjou w grudniu 1279 r.  Zwykle trzymano ją w złotym i srebrnym relikwiarzu razem z koroną ozdobioną drogocennymi kamieniami ofiarowaną przez ojca Charlesa II. Relikwiarz z całą zawartością zniknął w listopadzie 1793 r.

Obecny relikwiarz pochodzi z roku 1860 i w wielu aspektach jest podobny do pierwotnego. Jest to dzieło architekta Revoila i rzeźbiarza Didrona. Raz w roku, w lipcu, jest wynoszony podczas obchodów święta Marii Magdaleny.



 

Altar in the Crypt at the Basilica of St Mary Magdalene at Saint-Maximin

Ołtarz w Krypcie
w Bazylice Św. Marii Magdaleny w Saint-Maximin

 

Shrine with skull of Mary Magdalene

Relikwiarz z Czaszką Marii Magdaleny

 


W Krypcie znajdują się także sarkofagi Świętych Maximina, Sidoine, Marcelle i Suzanne – towarzyszy Świętej Marii Magdaleny w podróży łodziami..


Replica of the reliquary of Sainte Madeleine , St Mary Magdalene

Replika Relikwiarza Św. Marii Magdaleny niesiona w procesji;
święto Św. Marii Magdaleny przypada 22 lipca


Podczas uroczystości wspominania dopłynięcia trzech Marii oraz sześciu innych członków rodziny Jezusa mówiono, że Św. Maximin był jednym z nich. Wydaje się, że przeniósł się w rejon gór wraz z Marią Magdaleną, by głosić nauki.

 

Cover of the Annales Ecclesiastici by Cardinal Caesar Baronius

Okładka Annales Ecclesiastici – dzieła kardynała Caesara Baroniusa

 

 

Istnieje inna legenda napisana przez kardynała Baroniusa, kustosza Biblioteki Watykańskiej i zamieszczona w jego Annales Ecclesiastici (kościelne roczniki od narodzenia Chrystusa do 1198 r.), składającego się z dwunastu tomów dużego formatu. Jest to historia pierwszych 12 wieków kościoła chrześcijańskiego. Autor podał tu pełną listę pasażerów, którzy podobno przybyli do Marsylii, aby uniknąć niebezpieczeństw, zagrażających po ukrzyżowaniu Jezusa. W tym miejscu otrzymałam pobudkę od ducha, aby przeszukać Internet pod kątem Józefa z Arymatei. Oto strona, do której zostałam zaprowadzona: www.biblefacts.org/myth/j_arimathea.htm

„Józef wraz z wieloma uczniami podróżował fenicką łodzią ze świętej ziemi i dopłynął do Marsylii (fenickiej faktorii) w prowincji  Vienoise należącej do Galii (Francja) w roku 35 naszej ery. Stąd Józef udał się do Anglii, aby tam ustanowić seminaria duchowne i wysyłać misjonarzy. Kardynał Baronius, kustosz biblioteki Watykanu, w swoich ‘Ecclesiastical Annals’ podaje następujący opis: ‘W tym roku wspomniana grupa znalazła się na morzu w statku bez żagli i bez wioseł. Statek w końcu podryfował do Marsylii i załoga została uratowana. Józef i jego towarzysze przenieśli się stąd do Brytanii i po głoszeniu Ewangelii tam pomarli’.”

Oto pełna lista pasażerów według kardynała Baroniusa:

  • Św. Maria, małżonka Kleopasa
  • Św. Eutropius
  • Św. Salome
  • Św. Martial
  • Św. Trophimus
  • Św. Cleon
  • Św. Saturninus
  • Św. Maximin (ślepiec)
  • Św. Sidonius (Restitutus)
  • Św. Józef z Arymatei
  • Św. Maria Magdalena
  • Św. Marta
  • Św. Łazarz
  • Marcella, pokojówka sióstr z Betanii.
  • Inne zapisy stwierdzają, że James (Jakub) i Maria, matka Jezusa, także znajdowali się w łodzi. We Francji na podróżników czekał Filip. Istnieją świadectwa na to, że miał misję w Galii i wszystkie stwierdzają, że został przyjęty i konsekrowany [przez] Józefa Apostoła na misję w Brytanii, zanim tam pojechał.”

    Alcheringa (który często mówi w imieniu Kosmicznego Sai Baby) powiedział, że wtedy było wiele statków z uciekinierami z Egiptu. Camargue nie leży daleko od Marsylii. Cyganie z Camargue przechowują legendę, o której piszę w artykule „Les Saintes Maries de la Mer," mówiącą, że Św. Salome, Św. Jacobe i Sarah, razem ze Św. Maximinem wylądowali w Carmargue, a Alcheringa stwierdził, że Św. Maria Magdalena, Motka Maria i jej dwie córki także lądowali wraz z Józefem z Arymatei i bratem Jezusa Jakubem. Byli też inni, nie wymienieni z imienia.

    Świeci, którzy mają sarkofagi w pobliżu relikwiarza Marii Magdaleny w Bazylice we wsi Saint Maximin to Św. Maximin, Św. Sidonius, Św. Salome i Św. Suzanne, a są to ci sami ludzie, którzy zostali wymienieni w powyższej liście (z wyjątkiem Św. Suzanne)

    Po 2000 lat trudno jest rozszyfrować zapisy ze starożytności. Towarzysz lub uczeń często jest nazywany po imieniu, albo przez podanie miejsca skąd pochodził, albo jako czyjś syn – na rozmaite sposoby, dlatego trudno jest stwierdzić czy chodzi o tę samą osobę w manuskryptach różnych skrybów.

    Wielu ludzi wyjechało ze Świętej Ziemi przez Egipt z powodu bezpieczeństwa po ukrzyżowaniu Jezusa. Tym, którzy przybyli do południowej Francji (wtedy znanej jako Galia), szczególnie kobietom, ciągle groziło niebezpieczeństwo, dlatego musieli realizować swoją misję głoszenia nauk bez rozgłosu, niemal potajemnie.

    Józef z Arymatei pojechał z innymi do znanych mu miejsc na Wyspach Brytyjskich i tam rozpoczął swoje nauczanie. Ustanowił pierwszy kościół chrześcijański w Glastonbury. Tam nie było tak niebezpiecznie, mimo że tereny te należały jeszcze do Imperium Rzymskiego.

    W następnym artykule będę mówiła o naszej wizycie w Glastonbury, w Zjednoczonym Królestwie.

    Wracając do naszej wizyty w Saint Maximin, później spacerowaliśmy po mieście, zauważając jak wąskie są tam niektóre ulice.

     

    Illustrating the narrow byways of Saint-Maximin

    Wąskie boczne uliczki w Saint-Maximin;

    niewiele jest tu miejsca na przejazd samochodu!

     

    John Barrow  illustrates the narrow byways of Saint-Maximin

    Wąskie boczne uliczki w Saint-Maximin; pomieszczenie na rogu

    za Johnem wydaje się za chwilę odpaść

     

    Cakes in shop at Saint-Maximin

    Niektóre z apetycznych ciast, jakie widzieliśmy podczas spaceru po Saint-Maximin

     

    Proszę przejść do DRUGIEJ CZĘŚCI, do naszej wizyty w grocie LA SAINTE-BAUME

    © Copyright Valerie Barrow