Wszystko zależy od łaski Boga
Dyskurs
wygłoszony przez Swamiego w Prasanthi Nilayam podczas święta Gurupurnima
dnia 21 lipca
2005 r.
Każdy musi stawić czoło skutkom swoich poczynań. Kto
sprawił, że nietoperze wiszą na gałęziach drzewa głową w dół? Czy ktoś zrobił
im to z nienawiści? Nie. Jest to ich karma (los). Podobnie, nikt nie może uniknąć
skutków karmy.
(Wiersz
telugu)
Ptaki latają po niebie
dzięki skrzydłom. Podobnie latają także nietoperze ale, inaczej niż inne ptaki,
wiszą na gałęziach drzewa głową w dół. Czy nie jest to ich los? Można wszystko
robić, ale musi się stawić czoło konsekwencjom własnych uczynków. Takie jest
prawo przyrody.
Studenci
— chłopcy i dziewczęta
Ludzie mogą postępować
jak im się podoba, ale nie mogą uniknąć skutków swoich działań. Konsekwencje
musi ponosić zarówno pamara
(prostak), jak i mahanija (człowiek
szlachetny). Niechaj nikt nie łudzi się, że może popełnić grzech i ujdzie mu to
na sucho. Dlatego przed każdym przedsięwzięciem należy zastanowić się czy jest
ono dobre, czy złe. Gdziekolwiek się udacie, skutki waszych działań pójdą za
wami niczym cień. Jednak istnieje możliwość ucieczki od skutków działań dzięki
łasce Boga. Bóg zawsze znajduje się u waszego boku mówiąc 'Tatastu!', 'Tatastu!'
(tak więc będzie!). Człowiek nie dostrzega tej prawdy i oddaje się niegodziwym
postępkom. Dostatecznie dobrze wie co jest dobre, a co złe, a jednak nie
potrafi wyzbyć się złych nawyków. Życiowe doświadczenia, te dobre i te złe,
zależą od postępowania człowieka.
Nikt nie może
zrozumieć dróg Boga. Są nieopisane. Możecie myśleć, że możecie popełnić błąd
ukradkiem i nikt tego nie zauważy. Ale swoich uczynków nie możecie ukryć przed
Bogiem. Skutki waszych działań będą was ścigać gdziekolwiek pójdziecie.
Nikogo
nie należy osądzać po zewnętrznych pozorach. Ktoś może wyglądać na szlachetnego
i mówić ładnie, ale jego czyny mogą przeczyć jego słowom. Możemy podejmować
liczne dobre działania, ale i tak nie uciekniemy od skutków naszych przeszłych
czynów. Zawsze musimy pamiętać o tej prawdzie.
Ucieleśnienia miłości!
Świat jest pełen cudów
i tajemnic. Prawo, które rządzi życiem człowieka i całym światem, wykracza poza
ludzkie rozumienie. Chociaż pierwiastka boskości nie widać gołym okiem, to on
skłania was do dokonywania czynów i doświadczania ich skutków.
Dzieje
Pana są zdumiewające,
Oczyszczają
życie ludzi we wszystkich trzech światach,
Są
jak ten sierp, co przecina pęta doczesnych przywiązań,
Są
jak dobry druh, który pomaga w potrzebie,
Są
jak schronienie dla mędrców odprawiających w lasach ascezę.
(Wiersz
telugu)
Ucieleśnienia miłości!
Możecie nie potrafić w
pełni pojąć wszystkiego, co mówię, ale
zrozumiecie to poprzez doświadczenie. Nie można uciec od karma phali (owoców czynu). Czytamy
liczne książki, ale czy wcielamy w życie to, czego się dowiedzieliśmy? Nie,
nie. Praktykujemy tylko to, co jest dla nas wygodne i niezbędne, a resztę
zaniedbujemy.
Studenci!
Możecie zastanawiać
się czy jest jakiś sposób na uniknięcie skutków karmy. Tak, jest to możliwe w
przypadku tych, którzy zdobyli łaskę Boga. Gdy ją zyskacie, karma phala nie będzie miała na was
wpływu. Dlatego powinniście usilnie starać się zdobyć Boską łaskę. Uczeni
mówią, że od karmy nie można uciec.
To co mówią jest do pewnego stopnia prawdą. Jednak gdy zdobędziecie Boską łaskę,
nawet jeśli musicie doświadczyć skutków karmy,
nie odczujecie związanego z tym cierpienia. Weźmy za przykład flakon
zawierający lekarstwo. Na opakowaniu znajduje się termin ważności. Po tym
terminie lekarstwo traci swoją moc. W podobny sposób łaska Boga sprawia, że karma phala traci ważność, tzn.
unieważnia ona skutki karmy. Ucieczka
od konsekwencji karmy jest więc
możliwa. Człowiek powinien rozwijać niezbędną siłę i wolę, by zasłużyć na łaskę
Boską. Będziecie wolni od pęt karmy,
gdy osiągniecie Boską łaskę.
Pan
Iśwara [Śiwa] darował Markandeji tylko szesnaście lat życia. Ale Markandeja o
tym nie wiedział. Pewnego wieczora zauważył, że jego rodziców przepełnia
smutek. Wypytywani, wyjawili mu, że nadszedł kres jego życia i że to
przyprawiało ich o smutek. Powiedzieli: „Pan Iśwara zrządził, że będziesz żył
tylko szesnaście lat i dzisiaj właśnie przypada ostatni dzień twojego
doczesnego pobytu. Jutro nasze doczesne związki zostaną przerwane.” Markandeja
był tym zaskoczony. Żałował też, że wcześniej o tym się nie dowiedział. Rzekł: „Właściwie
wykorzystałbym czas, gdybym wiedział, że będę żył tylko szesnaście lat.” Nie
tracąc ani chwili, poszedł do świątyni Iśwary, objął Lingę Śiwy i całym sercem zaczął recytować Om namah Śiwaja. O ustalonej godzinie Pan Jama (bóg śmierci)
zarzucił pętlę na szyję młodego Markandeji. Jednak, ponieważ on był przytulony
do Lingi, pętla objęła także Lingę Śiwy. Wtedy pojawił się tam Iśwara
i udzielił Jamie reprymendy: „Jak śmiesz zarzucać na Mnie tę pętlę?” Zadowolony
z oddania Markandeji, pobłogosławił go darem nieśmiertelności. W rzeczywistości
to sam Iśwara ustalił te szesnaście lat życia Markandeji. Ale dzięki głębokiemu
oddaniu Markandeji i całkowitemu poddaniu się, Iśwara musiał zmienić swoje
orzeczenie. Epizod Markandeji stanowi dobitne świadectwo faktu, że można uciec
nawet od boga śmierci, jeśli dostąpi się łaski Iśwary. Kontemplujcie więc o
Bogu i ciągle recytujcie Jego Imię.
Pewnego
razu, gdy Pan Jama podróżował po świecie, zauważył, że wszyscy recytują Boskie
Imię. Gdziekolwiek się udał, znajdował wielbicieli rozmyślających o Bogu.
'Jeśli każdy będzie recytował Boskie Imię, jak wypełnię swoje obowiązki? Jak
mam zarzucić pętlę na wielbiciela?' — zastanawiał się. W tym duchu zaczął
modlić się do Pana Iśwary. Iśwara pojawił się przed nim i rzekł: „Możesz
zarzucać swoją pętlę na każdego w ustalonym czasie. Ale pamiętaj, że usidlisz
tylko tych, którzy doznali owoców swoich działań. Pętla nie może dotknąć tych,
u których nie ma śladu karma phali
(owoców czynów). Z tego właśnie powodu Markandeja stał się Moją własnością i
obsypałem go swoimi łaskami.”
Dlatego ludzie, gdy
zbliża się ich koniec, zaczynają recytować boskie imiona, takie jak Rama,
Kriszna, Gowinda. Jak zademonstrował Markandeja, szczerymi modlitwami
wielbiciele mogą zmienić Wolę Boga. Pojęcie 'niemożliwe' nie ma zastosowania w
odniesieniu do spraw związanych z Boskością. Bóg może dokonać wszystkiego.
Jeśli poddacie się Mu kompletnie, może On anulować skutki waszych czynów i
obdarzyć was swoją łaską. Nie należy popadać w przygnębienie na myśl, że jest
się związanym przez karma phalę. Bóg
może wymazać waszą karma phalę, jeśli
wasze modlitwy będą szczere.
W
taki sposób Bóg ratował życie wielu wielbicielom i łagodził ich cierpienia w
odpowiedzi na ich modlitwy. Pod wpływem własnego ego niektórzy ludzie wątpią w
moc Boga i próbują Go sprawdzać. Myślą: 'Zobaczmy, jak to zrobi.' Ale Boga nie
da się zrozumieć ani doświadczyć takimi próbami. Testy te są daremnym trudem.
Złe cechy, takie jak egoizm, zawiść i nienawiść, zrujnują życie człowieka.
Należy dołożyć wszelkich starań, by zdobyć łaskę Boga. Sarwada sarwa kaleszu sarwatra Hari ćintanam (kontempluj o Bogu
wszędzie, zawsze i w każdej sytuacji).
Oto
dlaczego Swami nawołuje do podejmowania duchowej sadhany [praktyki]. Jedną z sadhan
polecanych dla wielbicieli jest nagar
sankirtan [śpiewanie w procesji]. Nikt nie wie, kiedy zbliża się jego
koniec. Jama nie dba o to, co ktoś robi — dobrze czy źle — w chwili zarzucania
swojej pętli. Można porzucić śmiertelną powłokę nawet podczas nagar sankirtanu. Dlatego na spotkanie z
Jamą trzeba być zawsze przygotowanym recytując Boskie Imię. Powinniście podjąć
duchową praktykę i zdobyć boską łaskę, by uwolnić się od karma phali. Nie należy popadać w przygnębienie i poddawać się
losowi. Los można łatwo zmienić szczerą modlitwą. Historia Markandeji nie
pozostawia w tym względzie żadnych wątpliwości. Wszystko zależy od łaski Boga.
Ucieleśnienia
miłości!
Możecie podejmować
dowolną liczbę praktyk duchowych, ale nigdy nie zapominajcie Imienia Boga — ani
na chwilę. Tylko wówczas będziecie chronieni. Nigdy nie róbcie niczego, co
odwodzi was od Boga. Wszystko możecie osiągnąć poprzez modlitwę. Nie musicie
modlić się na głos, wystarczy modlić się w myślach. Niektórzy ludzie błędnie
mniemają, że Bóg nie przyjdzie im na ratunek, jeśli nie pomodlą się na głos.
Bóg mieszka w waszych sercach. Wysłuchuje waszych modlitw. Jeśli aspirujecie do
Jego łaski, musicie nieustannie o Nim rozmyślać. Doczesne trudności przychodzą
i odchodzą. Nie należy przykładać do nich zbyt wielkiej wagi. Niemniej,
wszelkie trudności można pokonać poprzez modlitwę. Tylko łaska Boga jest
prawdziwa i wieczna. Należy dążyć do osiągnięcia jej.
Ucieleśnienia
miłości!
Recytujcie imię Boga
od rana do wieczora. Tylko to ochroni was w każdej chwili. Tak jak powietrze
jest wszechobecne, Bóg jest obecny w was, z wami, wokół was, pod wami, nad
wami. Dlatego powinniście trwać w ciągłej komunii z Boskością. Gdy rozwiniecie
wiarę w Boskość, w sposób naturalny będziecie w jedności. W rezultacie nie będzie
miejsca na wrogość. Aby zdobyć łaskę Boga, nie musicie odprawiać żadnych
obrządków. Wystarczy, że z głębi serca prowadzicie namasmaranę (recytację Boskiego Imienia). Bhadźan bina sukha śanti nahin (nie można osiągnąć pokoju i
szczęścia bez wyśpiewywania chwały Boga). Nigdy nie może spotkać was żadna
krzywda, jeśli nieprzerwanie recytujecie boskie imię 'Rama.'
Ucieleśnienia
miłości!
To dzięki waszemu
szczęśliwemu losowi dzisiaj wszyscy zebraliście się w tym miejscu. Nie
przetrwońcie tej okazji. Zróbcie możliwie najlepszy użytek ze swojego pobytu
tutaj i wyciągnijcie z niego maksimum korzyści. Pamiętajcie, że Bóg zawsze jest
z wami, gdziekolwiek jesteście.
Bóg
jest jedyną ucieczką, gdziekolwiek się znajdziecie — w lesie, na niebie, w
mieście czy na wsi, na szczycie góry czy na środku głębokiego morza.
(Wiersz telugu)
Studenci, ucieleśnienia miłości!
Bardzo dobrze zdaję
sobie sprawę z tego, że zawsze myślicie o Swamim. Nie ma znaczenia czy
śpiewacie Boskie Imię głośno, czy po cichu. Patrzę tylko na uczucia
towarzyszące śpiewowi. Nic nie może zaszkodzić Bogu i Jego wielbicielowi. Dawni
mędrcy udawali się w Himalaje, by tam spędzać czas na kontemplacji Boga.
Gdziekolwiek jesteście, Bóg słucha waszych modlitw. Szczerze śpiewajcie bhadźany. Swami na pewno was wysłucha.
Nigdy nie dopuszczajcie żadnego rodzaju słabości. Zawsze bądźcie odważni. Gdy
będziecie stosować się do słów Swamiego, przejawi się w was moc Sai. Recytujcie
dowolne imię według swego uznania — Iśwara, Rama, Kriszna itd. — ale zawsze
pamiętajcie, że Bóg jest jeden. Nigdy nie będę zmuszał was do recytowania
jakiegoś szczególnego imienia. Boga nie należy ograniczać do konkretnego
imienia lub postaci. Możecie wzywać Mnie dowolnym imieniem, a Ja odpowiem.
Niedawno zdarzył się
niezwykły wypadek. Subramaniam z Larsen & Toubro i Główny Inżynier Kondal
Rao pojechali do regionu Wschodniego Godawari i Zachodniego Godawari w związku
z pracami Projektu Zaopatrzenia w Wodę. Gdy prowadzili rozpoznanie w pewnym
leśnym obszarze, natknęli się na wrogo nastawionych naksalitów [tubylców]. Naksalici
pytali: „Kim jesteście? Po co tu przyszliście? Kto was przysłał? Jak śmiecie
wstępować na nasz obszar bez pozwolenia?” Oni odpowiedzieli: „Przyszliśmy dla
waszego dobra. Ponieważ w tym rejonie brakuje wody, Bhagawan Śri Sathya Sai
Baba posłał nas, by przygotować grunt na zaopatrzenie w pitną wodę.”
Usłyszawszy to naksalici najpierw
osłupieli, a potem radowali się. Oznajmili: „Żyjemy w lasach i dlatego nie
wiedzieliśmy o tych wspaniałych działaniach służebnych, które podjął Swami.”
Zaprowadzili inżynierów do miejsc, gdzie należy położyć rury wodociągowe i
zainstalować krany. Wszyscy oni przyjeżdżają tutaj po Darśan Swamiego. Prace związane z Projektem Zaopatrzenia w Wodę
okręgów Wschodniego i Zachodniego Godawari są na ukończeniu. Nakreśliliśmy już
też plany projektu zaopatrzenia w wodę okręgu Krishna. Podejmuję i realizuję te
projekty z własnej woli, bez niczyjego proszenia. Woda jest wszystkim niezbędna
do przeżycia. Podtrzymuje ona życie. Czy może być wyższa służba nad zapewnienie
potrzebującym pitnej wody? Jest ona źródłem życia. Nie oczekuję od was żadnych
rytuałów czy oddawania czci. Czynię to z miłości do was. Obecnie projekt
zaopatrzenia w pitną wodę Śri Sathya Sai obejmuje okręgi Wschodniego i
Zachodniego Godawari oraz Krishna. Ludność tych okręgów jest niezmiernie
szczęśliwa. Nie ma większej przysługi niż zapewnienie pitnej wody. To właśnie
robiłem i robię. Nie musicie o to prosić. Daję to z własnej woli. Dotąd żaden
rząd ani nikt inny nie podjął się zapewnienia pitnej wody dla okręgu Krishna.
Tylko Sai zapewnia wszystkim wodę. Zawsze podejmuję tego rodzaju humanitarne
projekty. Nie angażuję się w żadne inne prace. Woda jest niezbędna dla
ludzkiego życia. Dlatego jestem gotów zapewnić wodę wszystkim. Wielbiciele
powinni modlić się o wodę do picia dla wszystkich. Módlcie się o dobro
wszystkich. Modlitwa jest dziś najważniejsza. Być może martwicie się, że Swami
nie może chodzić. Lecz pamiętajcie zawsze, że Swami nie jest tym ciałem. Zawsze
jestem szczęśliwy i zdrowy. Nie módlcie się do Boga o spełnienie waszych
pragnień. Módlcie się o dobro wszystkich. Po Moim upadku ludzie Wschodniego i
Zachodniego Godawari przyjechali i prosili: „Swami, chcemy tylko Twojego
zdrowia, nie wody.” Odpowiedziałem im: „Wasze dobro jest Moim dobrem.”
Sprowadzają dla Mnie helikopter prosząc, abym odwiedził okręgi Wschodniego i
Zachodniego Godawari. Już wkrótce udam się z wizytą do tych okręgów.
Przemyślcie i delektujcie się tymi chwilami
błogości, jakie tu przeżyliście. Odprawiajcie namasmaranę.
[tłum. KMB, 20050808]