Nadzwyczajna Wielka Ofiara Rudry

(Ati Rudra Maha Jadźńam)

 

            W dniach 9 – 20 sierpnia 2006 r. w holu Sai Kulwant w aśramie Prasanthi Nilayam odbywa się niezwykły obrządek wedyjski, Ati Rudra Maha Jadźńam czyli Nadzwyczajna (ati znaczy dosł. poszerzona, intensywna) Wielka (maha) Ofiara (jadźńa) Rudry, w obecności Bhagawana Śri Sathya Sai Baby. Jest to wydarzenie historyczne, gdyż jest to jedyny rytuał, który musi odbyć się w obecności istoty boskiej i w przeszłości był przeprowadzony tylko raz, przez Pana Śiwę. Wtedy po zgładzeniu demona Bhasmasury (z pomocą Pana Wisznu) Śiwa zatańczył słynną Tandawę i odprawił Rudra Jadźnię dla dobra ludzkości w miejscu, gdzie teraz stoi światynia Sri Kalahasti.

            Obecnie rytuały Rudry stanowią bardzo ważną formę oddawania czci Panu Śiwie, samemu źródłu kosmicznej energii całego stworzenia. Jego Boska forma obejmuje i wykracza poza wszystkie znane i nieznane galaktyki i wszechświaty. Pan Śiwa jest wszechmocny, wszechwiedzący i wszechobecny. Jest pogromcą Śmierci i jest ucieleśnieniem nieskończonego miłosierdzia, współczucia i miłości. My, którzy zawdzięczamy swoje istnienie tej Boskości, mamy niezbywalny obowiązek stale o Nim myśleć i z wdzięcznością Go czcić dla dobra całej ludzkości.

            Słowo Rudra ('Ryczący') w nazwie tej ofiary to imię wedyjskiego boga destrukcji, wojny i burzy, którego później utożsamiono z Śiwą (Pomyślny, Dobry, Przyjazny). Był on ojcem 11 Rudrów albo Marutów – bogów wiatrów, dlatego rudra to także nazwa liczby jedenaście. Niektórzy rudrę interpretują również jako 'przepędzanie zła' (od sanskryckich rdzeni ru lub rud oraz dra i dru). Tradycyjnie Pana Śiwę czci się w postaci Lingi, która przypomina replikę Brahmandy, czyli "jaja (anda) Brahmy" albo wszechświata. Najdroższym Jego sercu rytuałem jest abhiszeka (ablucje, kąpiel).

            Medrzec Śatapatha w traktacie „Maharnawa karma wipaka” wylicza cztery procedury abhiszeki zgodne z pismami wedyjskimi. Są to: Rudram, Ekadaśa Rudram, Maha Rudram i Ati Rudram, z których każda następna posiada większy potencjał niż poprzednia. Największa, Ati Rudram, obejmuje 14641 Rudr. W tym kontekście Rudra albo Rudram to kombinacja Namakam i Ćamakam podanych w modlitwie Rudradhjajam w piątym prapathakam czwartej kandy sanhity Jadźurweda. Nazwy Namakam i Ćamakam pochodzą od powtarzających się w odpowiednich modlitwach słów namo (pokłon) i ća me (obdarz mnie).

            Jednokrotnie wyrecytowana Namaka z Ćamaką stanowi jedno Rudram. Recytacja 11 Namak z jedną z 11 anuwak (anuwaka to fragment Wed zawierający kilka-kilkanaście wierszy) Ćamaki na końcu każdej Namaki (zatem w sumie z jedną pełną Ćamaką) stanowi Ekadaśa (Jedenaście) Rudram. Wyrecytowanie 11 Ekadaśa Rudr to Laghu (Łatwa) Rudram albo Rudraikadaśini. 11 Laghu Rudr składa się na Maha (Wielką) Rudram. Wreszcie wyrecytowanie 11 (codziennie jedną) Maha Rudr to Ati (Rozszerzona) Rudram. Tak więc na Ati Rudram składa się 14641 Namak i 1331 Ćamak.

            Równolegle do Rudrabhiszeki 121 kapłanów dobrze znających wedyjskie rytuały odprawia Rudra Homy (ofiary w ogniu) w 11 specjalnie przygotowanych w tym celu homa kundach (pojemnikach). Do codziennej abhiszeki służy, również specjalnie wzniesiony, lingam. Ponadto przeprowadza się szereg innych obrządków (m.in. homę Śri Sathya Sai Gajatri, pudźe Lingabhiszeka, parajany Kramarćana i Tarpany).

            O ile wszystkie inne jadźnie przeprowadza się w określonym szczególnym celu, obecną Maha Jadźnię odprawia się w intencji loka kaljana (szczęśliwych światów) i dobra całej ludzkości, jak również dla zapewnienia pokoju i dobrobytu wszechświata. Także czas trwania tej jadźni (12 dni) jest wyjątkowy, gdyż normalnie obrządki tego rodzaju nie mogą trwać dłużej niż 10 dni. Mamy naprawdę wielkie szczęście, że tak doniosły wedyjski rytuał zostanie odprawiony we wzniosłych, bezinteresownych intencjach w Boskiej Obecności Bhagawana – pełnego ucieleśnienia absolutnej kosmicznej energii reprezentowanej przez Śiwę-Śakti.

            Uroczystościom tym będą towarzyszyły codzienne wieczorne wykłady o chwale Pana Śiwy i programy muzyczne w Boskiej Obecności Bhagawana.

 

[W oparciu o materiały z internetu oprac. KMB; 2006.08.09]